Dostihy a klusácké dostihy:
Nejrychlejší a pro diváky nejspíš nejzajímavější druh závodů jsou dostihy. Je to vlastně závod koní v trysku na určité vzdálenosti.
Na rovinném dostihu se pouze běží po travnaté ploše různých délek. Většina dostihů na světě probíhá nyní podle britského vzoru. Nejoblíbenější a nejkvalitnější dostihy se běhají v Británii a Irsku, ve Francii a v Itálii. Dostihy jsou také velmi oblíbené v Austrálii a na Novém Zélandě, ale největší vliv má multimilionářský dostihový průmysl ve Spojených státech. V ČR funguje od roku 1906 závodiště ve Velké Chuchli, v Karlových Varech a v Pardubicích (steeplechase) - to jsou tři nejstarší.
Překážkový dostih (steeplechase) - Tyto těžké dostihy přes přírodní překážky jsou ve světě málo oblíbené. Největší steeplechase v Evropě je naše Velká Pardubická, podobná trochu cross country a zahraničními jezdci obávaná pro příliš těžké a nebezpečné překážky. Koně vlastně musí dosáhnout nejen velmi vysoké rychlosti, ale také si nesmí ublížit na žádné překážce a nestratit tak rychlost a pozici. Na těchto závodech se spousta koní zraní a pak musejí být utraceni nebo použity na chov.
Velká Pardubická
Velká Pardubická existuje od roku 1874, kdy vznikla jako prestižní důstojnický dostih. Proto byla dráha již od počátku extrémně náročná a o život na ní přišlo více než 50 koní. Toto číslo nezahrnuje koně zabitý při trénincích, kvalifikačních závodech nebo zvířata později utracená kvůli následkům absolvovaného závodu. Steplechase -Cross Country, s nejtěžší překážkou Taxisovým příkopem. Dráha měří 6 900metrů, koně běží po trávě písku a oranici. Na dráze je připraveno 30 překážek. Samotný Taxisův příkop je nejvražednější - dosud na něj doplatilo životem 23 koní mnoha dalších přežilo těžké a bolestivé pády jen s velkými potížemi. Taxis je tvořený živým plotem vysoký asi 140 cm, za kterým následuje 5 m dlouhá, a 1m hluboká propast . Na přeskočení Taxisu potřebují koně více jak 8m dlouhý skok. Záludnost této a podobných překážek spočívá především v tom, že kůň pře skokem neví, že ho za plotem něco čeká ještě příkop, a to je také důvod častých pádů a zranění. K nebezpečnosti této překážky přispívá také to , že se před závodem nesmí trénovat. Proti taxisově příkopě se zvedla vlna odporu hned po prvním ročníku velké Pardubické. Egon Thurn - Taxis tehdy obhajoval slovy ,, Jasnosti, vy tuto překážku překonávat nebudete a proto není důvodu, proč bychom jí vyřazovali a někomu ulehčili.''
Sedla a úbory pro dostihy :
Sedlo pro rovinný dostih je malé, má daleko dopředu vysunuté bočnice bez kolenních opěr a velmi dlouhé posedlí. Pod sedlo se dává kožená dečka s kapsami pro olověná závaží. Tyto sedla váží od 300 g - 1.5 kg.
Sedlo pro překážkový dostih je pevnější konstrukce, má větší bočnice a je opatřené kolenními opěrami. Váží 2.4 kg - 4 kg.
Úbor pro jezdce se skládá z vysokých dostihových bot, dostihového barevného dresu, který je určen podle registrované kombinace majitele koně, bílých kalhot, jezdecké čapky a dostihového bičíku, tzv. hecpajč.