DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Dostihy a klusácké dostihy:

Nejrychlejší a pro diváky nejspíš nejzajímavější druh závodů jsou dostihy. Je to vlastně závod koní v trysku na určité vzdálenosti.

Na rovinném dostihu se pouze běží po travnaté ploše různých délek. Většina dostihů na světě probíhá nyní podle britského vzoru. Nejoblíbenější a nejkvalitnější dostihy se běhají v Británii a Irsku, ve Francii a v Itálii. Dostihy jsou také velmi oblíbené v Austrálii a na Novém Zélandě, ale největší vliv má multimilionářský dostihový průmysl ve Spojených státech. V ČR funguje od roku 1906 závodiště ve Velké Chuchli, v Karlových Varech a v Pardubicích (steeplechase) - to jsou tři nejstarší.

Překážkový dostih (steeplechase) - Tyto těžké dostihy přes přírodní překážky jsou ve světě málo oblíbené. Největší steeplechase v Evropě je naše Velká Pardubická, podobná trochu cross country a zahraničními jezdci obávaná pro příliš těžké a nebezpečné překážky. Koně vlastně musí dosáhnout nejen velmi vysoké rychlosti, ale také si nesmí ublížit na žádné překážce a nestratit tak rychlost a pozici. Na těchto závodech se spousta koní zraní a pak musejí být utraceni nebo použity na chov.

Velká Pardubická

 

Velká Pardubická existuje od roku 1874, kdy vznikla jako prestižní důstojnický dostih. Proto byla dráha již od počátku extrémně náročná a o život na ní přišlo více než 50 koní. Toto číslo nezahrnuje koně zabitý při trénincích, kvalifikačních závodech nebo zvířata později utracená kvůli následkům absolvovaného závodu. Steplechase -Cross Country, s nejtěžší překážkou Taxisovým příkopem. Dráha měří 6 900metrů, koně běží po trávě písku a oranici. Na dráze je připraveno 30 překážek. Samotný Taxisův příkop je nejvražednější - dosud na něj doplatilo životem 23 koní mnoha dalších přežilo těžké a bolestivé pády jen s velkými potížemi. Taxis je tvořený živým plotem vysoký asi 140 cm, za kterým následuje 5 m dlouhá, a 1m hluboká propast . Na přeskočení Taxisu potřebují koně více jak 8m dlouhý skok. Záludnost této a podobných překážek spočívá především v tom, že kůň pře skokem neví, že ho za plotem něco čeká ještě příkop, a to je také důvod častých pádů a zranění. K nebezpečnosti této překážky přispívá také to , že se před závodem nesmí trénovat. Proti taxisově příkopě se zvedla vlna odporu hned po prvním ročníku velké Pardubické. Egon Thurn - Taxis tehdy obhajoval slovy ,, Jasnosti, vy tuto překážku překonávat nebudete a proto není důvodu, proč bychom jí vyřazovali a někomu ulehčili.''

Sedla a úbory pro dostihy :

Sedlo pro rovinný dostih je malé, má daleko dopředu vysunuté bočnice bez kolenních opěr a velmi dlouhé posedlí. Pod sedlo se dává kožená dečka s kapsami pro olověná závaží. Tyto sedla váží od 300 g - 1.5 kg.

Sedlo pro překážkový dostih je pevnější konstrukce, má větší bočnice a je opatřené kolenními opěrami. Váží 2.4 kg - 4 kg.

Úbor pro jezdce se skládá z vysokých dostihových bot, dostihového barevného dresu, který je určen podle registrované kombinace majitele koně, bílých kalhot, jezdecké čapky a dostihového bičíku, tzv. hecpajč.

Zvláštní druh dostihů je tzv. klusácký dostih. Závodí se vlastně stejným způsobem, akorát tento dostih se běží v klusu. Na to se speciálně chovají a cvičí klusácká plemena, která mají vrozený tento chod např. Francouzský klusák.

 

Jezdec nesedí na koni jako při normálním dostihu, ale sedí na malém vozíku (tzv.sulka) těsně za koněm sedem rozkročmo, má tedy koňský zadek těsně před rozkročenýma nohama. Kvůli tomu je lepší koňský ocas zastřihávat či splétávat, protože může jezdci vadit v rozhledu, který i tak není nijak velký. Jak by to asi vypadalo, kdyby klusal kůň a jezdcovy by jeho ocas plápolal přímo do obličeje :-))). I když ne vždy se koňský ocas upravuje. Je vždy na jezdci, jestli chce koni ocas upravit.

I klusácký dostih má dva základní druhy závodů: handicapy, při těch se neupravuje hmotnost závodníka, a klasické, kde rozhoduje stáří koně.

 

Závody se běží na oválné dráze s písčitým oválcovaným povrchem. Úbor pro jezdce je vlastně stejný jako v klasickém dostihu, jen jezdec nemá bičík, protože koně drží oběma rukama.